EKKA asus hindama rohkem kui 500 täienduskoolitusasutust üle Eesti
Eesti Kõrg- ja Kutsehariduse Kvaliteediagentuur (EKKA) alustas oktoobrist täienduskoolitusasutuste hindamist. Fookuses on nii täienduskoolituse õppekavad, teabe avalikustamine kui ka õppe läbiviimine.
Koolitusasutuste hindamise eesmärk on anda hinnang nende võimekusele täita nii täiskasvanute koolituse seaduses (TäKS) kui ka täienduskoolituse standardis määratletud kvaliteedinõudeid. Nii seaduse kui ka standardi täitmine aitab luua eeldused selleks, et koolitusel osalejad saavad kvaliteetse teenuse.
Esmajärjekorras hindab EKKA töötukassa koolituskaardi partnereid, keda on oktoobri alguse seisuga 535. Töötukassa partneriks saamise üks tingimusi on, et koolitusasutus on registreeritud Eesti Hariduse Infosüsteemis (EHIS) ning kinnitab, et järgib täiskasvanute koolituse seadust.
EKKA juhataja Heli Mattisen selgitas hindamise tausta: „Täiskasvanute koolituse seadus võeti 2015. aastal vastu eesmärgiga edendada täienduskoolituse kvaliteeti Eestis. Sellele eelnesid sisukad arutelud, milles osalesid väga paljude täienduskoolitusasutuste esindajad. Seega võib öelda, et seadusesse valatud põhimõtted on kokkulepe, mis kirjeldab koolituse kvaliteedi olulisi komponente. Paraku näitas EKKA poolt läbi viidud piloothindamine 2018. aasta talvel, et ligi 50% EHISes registreeritud asutustest neid põhimõtteid ei järgi. Leiame, et on viimane aeg kvaliteedinõuded kilbile tõsta. Kui koolitusasutused ei suuda täita seadusest tulenevaid miinimumnõudeid, puudub neil ka võimekus edendada elukestva õppe kvaliteeti Eestis.“
Töötukassa juhatuse liige Reelika Leetmaa lisas: „Soovime oma klientidele pakkuda kvaliteetset koolitust, et aidata neil omandada tööks vajalikud oskused. Paraku on täienduskoolituse turg kirju – tugevate koolitajate kõrval leidub ka neid, kelle poolt pakutav koolitus ei vasta kokkulepitule. Seetõttu on meil hea meel, et EKKA koostöös sidusrühmadega on välja töötanud täienduskoolituse kvaliteedi hindamise mudeli ning valmis alustama hindamist just töötukassa koolituskaardi partneritest. Loodame, et seeläbi paraneb koolituste kvaliteet ja meie kliendid saavad olla kindlad, et partnerite poolt pakutavad koolitused vastavad kokkulepitud kvaliteedinõuetele.”
Haridus- ja teadusministeeriumi täiskasvanuhariduse osakonna juhataja Terje Haidak sõnas, et ministeerium loodab hindamisest saada senisest parema ülevaate täienduskoolituse pakkumisest ning kvaliteedist, et vajadusel asuda kaaluma edasisi tegevusi täienduskoolituse kvaliteedi tõstmiseks. “Meil on eesmärk, et Eesti inimesed osaleksid järjest enam elukestvas õppes ning täiskasvanueas enesetäiendamine muutuks iseenesest mõistetavaks,” lausus ta. “Seejuures on oluline, et pakutav õpe oleks kvaliteetne ning vastaks nii õppijate kui tööturu vajadustele.”
Täienduskoolitusasutuste hindamine koosneb kahest etapist – veebilehtede hindamine ning õppe kvaliteedi hindamine. Kõigepealt võetakse luubi alla koolitusasutuste veebilehed ning kontrollitakse, kas veebilehel on üleval seadusega nõutud teave. Veebilehtede hindamisele järgneb teine, õppe kvaliteedi hindamise etapp – hinnatakse, kas õppekava ja õppe läbiviimine vastavad TäKS-i ja täienduskoolituse standardi nõuetele.
Huvilistele toimus 26. septembril ka teabepäev, mil tutvustati eelseisvat hindamist ning vastati paljudele põletavatele küsimustele. Teabepäeva saab järele vaadata siit.
Töö täienduskoolituste kvaliteedi edendamise nimel algas juba 2018. aasta sügisel, mil EKKA asus koos haridus- ja teadusministeeriumi ning sidusrühmadega välja töötama täienduskoolituse kvaliteedi hindamise põhimõtteid. Uuri lisa siit.
Tegevust rahastatakse Euroopa Sotsiaalfondi ja Haridus-ja Teadusministeeriumi rahastatava programmi 2014-2020.1.06.002.02.15-0003 „Täiskasvanuhariduse edendamine ja õppimisvõimaluste avardamine“ tegevuse 6.5 „Täiskasvanute täienduskoolituse kvaliteedi arendamine“ vahenditest.