Arendusprogrammid 2022-2029

Ajajoon 2022-2029

Arendusprogrammi 2022. aasta kokkuvõte

Arendusprogrammi esimesel aastal osales arendustegevustes 5 üldhariduskooli, kellega alustati koostööd juba 2021. aastal, kui koos Tallinna Ülikooliga käivitati pilootprogramm. Pilootaasta täpsemat kokkuvõtet saab lugeda siit.

2022. aasta suvest osalenud üldhariduskoolide arendustegevuste keskmes oli programmilistest eesmärkidest lähtuvalt õppija arengu toetamine ja koostöise koolikultuuri arendamine. Viie õppeasutusega liiguti poolaasta lõikes edasi jõudsalt. Koolimeeskondadega analüüsiti koos andmeid, selgitati välja juurprobleemid, mille alusel koostati tegevusplaanid.

Kõik viis õppeasutust valisid endale poolaasta käigus välja spetsiifilisemad teemad. Ülikoolid koos mentoritega toetasid õppeasutusi aidates koolimeeskondadel liikuda eesmärkide suunas, vajadusel täpsustada sihiseadet ning planeerides võimalusi, kuidas õpitut koolikeskkonnas rakendada.

Kuigi nii koolivõrgu kui ka koolimeeskondade muudatused tõid kaasa tegureid, millega poolaastat planeerides ei osatud arvestada, soosis programmi paindlikkus õppeasutuste sihikindlat jätkamist valitud rajal.

Viie üldhariduskooli tegevuse analüüsist lähtuvalt olid peamisteks väljakutseteks:

  • töö andmetega. Andmete kogumisel, analüüsimisel ning tõlgendamisel on ülikool koos mentoritega õppeasutustele väga palju abiks olnud;
  • koostöise koolikultuuri arendamine. Koolipere kaasamine, üksteiselt õppimine ning koolisisene koostöö on vajanud mõtestamist ning praktiseerimist;
  • erinev tempo arengueesmärkide saavutamisel. Kõik viis üldhariduskooli liikusid seatud eesmärkide suunas erinevas tempos, sest koolid tegelesid poolaasta vältel väga erinevate takistuste ning muutustega. Mentorid koos ülikoolipoolse meeskonnaga suhtusid sellesse arvestavalt ning püüdsid kõikide muudatustega arvestada;
  • pidajate kaasamine. Tegevused sisuka ja tuumaka koostöö arendamiseks jätkuvad kogu arendusprogrammi vältel.

Esimene arendusprogrammi aasta sisaldas endas kokkuvõttes väga mitmeid olulisi õppetunde, sh selginesid mentorite roll ja ülesanded, lähtuvalt õppeasutuste vajadustest ning tagasisidest muutus programmis osalejate toetamine vajaduspõhisemaks.

Arendusprogrammide 2023. aasta kokkuvõte

2023. aastal laienes arendusprogramm jõudsalt edasi. Eelmisel aastal alustanud õppeasutustele lisandusid jaanuari algusest juurde 11 üldhariduskooli. Tallinna Ülikooli kõrvale astus enda programmiga Tartu Ülikooli meeskond.

16 õppeasutusega toimetamine oli mõlemale ülikoolile ja ka HAKAle väljakutseid pakkuv. Tartu Ülikool alustas oma üldhariduskoolidega algusest- koos analüüsiti ja tõlgendati andmeid, tutvuti programmis osalejate hetkeolukorraga ning peamiste arenguvajadustega. Sellest lähtuvalt seati programmilised eesmärgid ning lähimad arenguastmed ja neid toetavad tegevused. Tallinna Ülikool toimetas edasi eelmise aasta õppeasutusega ja alustas otsast 5 uue üldhariduskooliga. Neid toetas juba eelneva aasta ja pilootprogrammi kogemus.

HAKA vahendusel jagati üksteisega parimaid praktikaid, väljakutseid, arutleti andmete ning andmekorje meetodite ja pidajate kaasamise üle.

Kalendriaasta lõpuks toimetasid kõik 16 üldhariduskooli endale sobivas tempos oma tegevustega.

Üldhariduskoolidelt kogutud tagasisidest lähtus, et programmis osalemisega oldi rahul. Tagasiside ülikoolide toele ning koostööle mentoritega oli püsivalt kõrge.

Peamiste tegevusriskidena võib nimetada:

  • muudatusi koolimeeskondades. Paljud koolimeeskonnad on programmi jooksul muutunud (inimesed on vahetanud töökohti jms). Sellised muudatused on eesmärkide saavutamist pärssivad ja nõuavad ülikoolidelt ning mentoritelt paindlikku tegutsemist;
  • koostöö pidajatega. Ka pidaja esindaja vahetumine on koostöö viinud teatud juhtudel tagasi nullpunkti, kus koostöist suhet tuleb uuesti hakata üles ehitama. Siiski on pidajate suunal toimunud mitmeid edusamme ning neid on arendusprogrammide tegevustega suudetus sisulisemalt kaasata;
  • andmetele toetuvate eesmärkide seadmine. Andmete otsimine, analüüsimine ja tõlgendamisel on jätkuvalt vajalik ülikoolide poolne tugi.

2023. aasta oli programmi laienemise tõttu turbulentne, kuid väga koostöine. Ühised arutelud aitasid leida tekkinud probleemidele lahendusi ning järgmise aasta tegevuste, plaanide ja prognooside vaates on kokkulepped saavutatud.