Leelo Tiisvelt: “Teelahkmetel vajavad koolide meeskonnad teistmoodi kõrvalist pilku.”
Sel sügisel on veab EKKA üldhariduskoolide arendusprogrammi. Projekti valitud koole toetavad 12 ägedat mentorit, keda teile ka tutvustame. Saage tuttavaks – Leelo Tiisvelt!
Leelo Tiisvelt on üks meie inspireerivatest üldhariduskoolide mentoritest. Tänavu 1. septembril täitus tal 41 aastat koolmeistrina. Esimest korda astus Leelo klassi ette Pärnu Internaatkoolis, mis tänaste mõistete järgi oleks olnud hariduslike erivajadustega laste kool, kuid oli toona siiski täiesti tavaline keskkool. Alates 1981. aastast on ta olnud seotud erinevate Viimsi valla koolidega. 40 aastast 20 on Leelo pühendanud Viimsi ja Randvere koolide juhtimisele. Sel sügisel pöördus ta tagasi õpetajaameti juurde.
Mis motiveeris sind selles programmis osalema?
Ma ei tahtnud päriselt kaotada sidet koolijuhtimisega. Kui ma augustis Randvere kooli direktori kabineti ukse enda järel sulgesin, siis tundsin nii rõõmu- kui ka kahjutunnet. Sisukalt, töiselt ja põnevalt möödunud koolijuhiaastad tegid rõõmu, aga kahju oli oma meeskonnast ja ma teadsin, et hakkan suurt puudust tundma väljakutsetest, mis on seotud täiskasvanud õppijaga. Siis sattusin ühel päeval juhuslikult arendusprogrammi üleskutse peale ja kahe tunni pärast oli kandideerimisavaldus esitatud.
Kas ja miks võiks üks kool sarnase arendusprogrammiga liituda?
Koolides on kõige raskemad murrangulised aastad ja need ei ole seotud üksnes koolide liitmise ja lahutamise ega koolijuhi vahetusega. Teelahkmel seistakse iga kord, kui lõpeb üks arengukavaperiood ja algab uus. Teelahkmetel vajavad koolide meeskonnad teistmoodi kõrvalist pilku.
Mida soovitaksid oma mentoriks olemise kogemuse põhjal neile, kes kaaluvad mentoriks hakkamist?
Mentori rolli käsitletakse mitut moodi. Mina usun kõige rohkem nügijatesse mentoritesse, kes taustal toimetades avavad juhendatavale erinevaid kanaleid, toetavad eneseusku, aitavad olla kriitilised ja hüppavad “targa mehena taskusse” alles siis, kui käes on hädaolukord. See, mida mentor protsessi juures ise kogeb, on sama suur, kui isegi mitte suurem, õppimine kui juhendataval. Teekond üheskoos on nagu puhastustuli.
Mis on sinu arvates 2022. aastal kõige olulisem, millele Eesti koolis tähelepanu pöörata?
Kuula ja usalda õppijat!