Mõtteid kutsehariduse kvaliteedikoolist

Eesti Hariduse Kvaliteediagentuuri (HAKA) peamiseks ülesandeks on kvaliteedihindamise läbiviimine erinevates haridusvaldkondades, kuid tänaseks oleme jõudnud koolide vajadustest lähtuvalt ka teistsuguse lähenemiseni õppeasutuste arengu toetamisel- näitena võib siinkohal tuua kaks lendu kvaliteedikooli kutsekoolidele.
Kvaliteedikooli vajalikkus?
Kvaliteedikooli vajadus on selgunud kvaliteedihindamisel ja koolide tagasisidest, kus HAKA rolli nähakse kui tervikliku kvaliteedijuhtimisega seotud teemaringi edendaja ning parimate praktikate tutvustajana.
Praeguseks on kvaliteedikoolis osalenud juba märkimisväärselt 30 koolimeeskonda ning lisaks ka huvilised kvaliteediagentuurist ja Harnost.
Kvaliteedikooli sisu ja koolitajad?
Kvaliteedikool on praktilise suunitlusega, koosneb viiest kahepäevasest moodulist. Teemadeks, mida käsitleti on tervikliku kvaliteedijuhtimise alused, protsessijuhtimine, juhtimiskvaliteedi hindamine, muudatuste juhtimine ning koolituse lõpetas inspiratsiooniseminar, kus koolid tutvustasid oma programmi jooksul sündinud parendusprojekte.
Koolitajateks ja mentoriteks on tunnustatud Tiia Tammaru, Terje Alliksoo, Kadi Kreis.
Kasu parendusprojektidest?
Projektide ideed töötasid koolid välja oma vajadustest lähtuvalt. Ideede eesmärk on arendada kooli kvaliteedikultuuri ja õppetöö kvaliteeti. Kursuste raames sündinud ideed on ellu kutsutud, et suurendada koolide nähtavust, suunata õppekavaarendust süsteemselt ja läbimõeldult, mõelda läbi uute töötajate värbamine ja sisseelamine, kaasajastada koolide sisehindamist, luua digistrateegia ning mõelda läbi näiteks ka koolide kodulehe haldamine.
Täpsem ülevaade kvaliteedikooli projektiideedest.
Osalejate tagasiside:
Kvaliteedikooli tagasiside on valdavalt positiivne, osalejad tõid välja, et koolitus pakkus uusi vaatenurki ja andis ideid ning mõtteid tulevikus. Leiti, et saadud teadmiste valguses on kindlam toimetada ning koolitus pakkus suurepärase võimaluse ekspertide kuulamiseks. Osalejad soovisid veel praktilisemat lähenemist ja vähem teooriat.
Näiteid osalejate tagasisidest:
“Ma arvan, et see oli sisukas koolitus, kõik materjalid olid jagatud varakult ning olemas. Oli huvitav ja põnev.”
“Koolimeeskonna kokku panemine ja kindlad kooskäimise ajad pluss lõputöö tegemine ajendas koostööle.”
Mõtted tulevikuks?
Tulevik toob aasta pärast kvaliteedikooli suvekooli, kus ühiselt vaadatakse, kuhu on arendusprojektidega jõutud. Lisaks on kavandatud edaspidi ka erinevad õpisündmused, mille vajadus ilmnes selgelt ka kvaliteedikooli osalejate tagasisidest.
Hetkel on käimas ka koolidele arendusprotsesside tõhusa toe pakkumisele uudse lahenduse leidmine Innosprindi käigus, mille tulemusi ootame juba juuni esimeses pooles. Järgmise sammuna on arutlusel ka, et kvaliteedikoolis saaks osaleda haridusasutuse võrgustikud laiemalt.